Τεχ. Θέματα
Τεχνικά Θέματα

Τα μέλη μας

Το ταχύπλοο σκάφος μας στη στεριά το χειμώνα #2

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(12 ψήφοι)

Το Σέρβις του σκάφους, του μηχανολογικού και ηλεκτρικού εξοπλισμού

Στο προηγούμενο τεύχος μας γράψαμε πως το σκάφος μας χρειάζεται συντήρηση αμέσως μόλις εγκαταλείψει τη θάλασσα - για να ξεχειμωνιάσει σε κάποιο Παρκινγκ σκαφών - και ότι, το πρώτο μας βήμα πρέπει να είναι η σωστή στήριξη του, είτε αυτό τοποθετηθεί επάνω σε σταθερές βάσεις, είτε επάνω σε τρέιλερ. Κι΄αυτό, για να μην έχουμε παραμορφώσεις της γάστρας που μπορεί στη συνέχεια να μας δημιουργήσουν διάφορα προβλήματα όπως είναι η μείωση των επιδόσεων, ανεπιθύμητες ροπές στο τιμόνι (τράβηγμα), αποευθυγράμμιση αξόνων (σε εσω-εξωλέμβιες και εσωλέμβιες μηχανές) κ.α.   

Δεν θα μπούμε πάλι σε όλες τις λεπτομέρειες που εκθέσαμε τότε - το θέμα μας σήμερα είναι η αναγκαία συντήρηση αμέσως μετά την ανέλκυση του σκάφους - θα είναι όμως χρήσιμο για τους αναγνώστες μας να επαναλάβουμε ότι τα κύρια σημεία στήριξης ενός ταχύπλοου σκάφους, που πρόκειται να παραμείνει μεγάλο χρονικό διάστημα στη στεριά, είναι ο καφρέφτης του και η καρένα και πως, η στήριξη σε οποιαδήποτε άλλα σημεία της γάστρας πρέπει να είναι βοηθητική και να μην πέφτει σ΄αυτή το κύριο βάρος του σκάφους.

Αφού λοιπόν φροντίσουμε το σκάφος μας να "αναπαύεται" σωστά στις σταθερές βάσεις ή στο τρέιλερ και δεν υπάρχει κίνδυνος να παραμορφωθεί η γάστρα, θα πρέπει να προχωρήσουμε χωρίς καθυστέρηση σε μία γενική συντήρηση και έλεγχο των διαφόρων λειτουργιών του.

Πρέπει να έχουμε υπόψη μας πως δεν υπάρχει σημείο του σκάφους όπου να μην έχει εισχωρήσει η αλμύρα της θάλασσας και να μην υπάρχουν άλατα τα οποία, στη διάρκεια της πολύμηνης ακινησίας του και με τη βοήθεια της υγρασίας, βλάπτουν σιγά σιγά διάφορους εξοπλισμούς, μηχανικούς και ηλεκτρικούς, δημιουργώντας  δυσλειτουργίες που, καλό θα είναι να μη μας τύχουν όταν θα βρεθούμε και πάλι στη θάλασσα το καλοκαίρι.

Όπως είναι λογικό λοιπόν, η συντήρηση μας αρχίζει με ένα πολύ καλό πλύσιμο του σκάφους με γλυκό νερό - και αν είναι δυνατόν ζεστό - εξωτερικά και εσωτερικά, μεγάλου μέρους του εξοπλισμού του καθώς και της μηχανής, ή των μηχανών του.

Δεν πρέπει να διστάσουμε να χρησιμοποιήσουμε παντού άφθονο γλυκό νερό. Το γλυκό νερό, σε καμία περίπτωση, δεν μπορεί να βλάψει περισσότερο από το αλάτι που έχει εναποθέσει  παντού το θαλασσινό νερό.

Το μόνο που χρειάζεται, πριν να αρχίσουμε το πλύσιμο, είναι να αποσυνδέσουμε τους πόλους της μπαταρίας, για ν΄αποφύγουμε πιθανά βραχυκυκλώματα ή διαρροές ρεύματος  και να καλύψουμε, ανάλογα με τον τύπο της μηχανής, το ή τα καρμπυρατέρ, ή τις εισαγωγές αέρα στις μηχανές βενζίνης με Injection ή στις μηχανές Diesel, για να μην μπει νερό στο μοτέρ.

Βέβαια, στο πλύσιμο περιλαμβάνεται και η ίδια η μπαταρία για να διαλυθούν τα θειικά άλατα που συγκεντρώνονται στους πόλους και είναι εξαιρετικά διαβρωτικά.

Τα μικρά σκάφη και ιδιαίτερα αυτά του ανοικτού τύπου, χρειάζονται πολύ μεγαλύτερη προσοχή και φροντίδα, σε σχέση με τα μεγαλύτερα και κλειστού τύπου, καθώς είναι πολύ πιο εκτεθειμένα, όταν ταξιδεύουν με καιρούς λίγο "φρεσκαρισμένους", και βρέχονται συχνά και εσωτερικά .

Θα ασχοληθούμε κυρίως με τον εξοπλισμό αυτών των σκαφών σήμερα. Βέβαια, πολλά από όσα θα πούμε ισχύουν και για κάθε άλλο σκάφος οποιουδήποτε μεγέθους.

Μετά το πλύσιμο θα προχωρήσουμε στη συντήρηση, τον έλεγχο και τη ρύθμιση της μηχανής.  Αυτή χρειάζεται ένα κανονικό "Σέρβις", ανεξάρτητα από τις ώρες που έχει δουλέψει. Δεν θα ασχοληθούμε όμως με τις λεπτομέρειες αυτού του Σέρβις που είναι κάτι περισσότερο από γνωστό σε όλους μας. Άλλωστε αυτό αποτελεί σχεδόν κατά κανόνα και τη μοναδική συντήρηση που γίνεται έγκαιρα αλλά κι΄αυτή σπάνια.

Πέρα όμως από τη συντήρηση της μηχανής μας ενδιαφέρει ότι έχει σχέση με την εγκατάσταση των μηχανών, καθώς και με τον υπόλοιπο εξοπλισμό που υπάρχει στο σκάφος, είτε αυτός αποτελεί παρελκόμενο αυτών των μηχανών, είτε μέρος άλλων λειτουργιών.   

Ας δούμε όμως αναλυτικά ποιοί άλλοι έλεγχοι και συντήρηση χρειάζεται να γίνουν σε ένα σκάφος και τον εξοπλισμό του, μόλις αυτό βγει από τη θάλασσα:

Έλεγχος της στήριξης της μηχανής:
Στις εξωλέμβιες μηχανές πρέπει να ελεγχθεί κατά πόσο οι βίδες που στηρίζουν τη μηχανή στο καθρέφτη παραμένουν κανονικά σφιγμένες και αν διατηρούν τη στεγανότητα τους, ειδικά αυτές που βρίσκονται κάτω από την ίσαλο. Αν υπάρχει διαρροή θα πρέπει να αφαιρεθούν, να καθαριστούν και να επανατοποθετηθούν με το σχετικό στεγανοποιητικό υλικό όπως είναι π.χ. η σιλικόνη, το σικαφλέξ, ή άλλο ελαστικό υλικό. Στις εσωλέμβιες μηχανές πρέπει να ελεγχθούν οι ρυθμιζόμενες βάσεις τους (Σινε-μπλόκ), και τα παξιμάδια ρύθμισης των βάσεων. Το ίδιο ισχύει και για τις εσω-εξωλέμβιες στις οποίες πρέπει να ελεγχθεί και η στεγανότητα της βάσεως του ποδιού με τον καθρέφτη.

Έλεγχος και συντήρηση του συστήματος τιμονιού:
Στα τιμόνια ντίζας πρέπει να ελεγθεί ο κεντρικός μηχανισμός (κλωβός), η ντίζα και το ακραίο τμήμα που συνδέεται στη μηχανή, καθώς και οι σύνδεσμοι. Το άκρο της ντίζας πρέπει να αποσυνδεθεί  από τη μηχανή για να μπορεί να ελεγχθεί η σωστή ή όχι λειτουργία όλου του συστήματος. Στα υδραυλικά τιμόνια πρέπει να ελεγχθεί το επίπεδο του λαδιού (ή υδραυλικού υγρού) στον κεντρικό μηχανισμό (αντλία) να γίνει η σχετική εξαέρωση στο έμβολο που κινεί το τιμόνι και να ρυθμιστεί η γωνία λειτουργίας του δεξιά και αριστερά, ειδικά στις εσω-εξωλέμβιες μηχανές. Τα κινητά μέρη των μηχανισμών και οι διάφοροι σύνδεσμοι των δύο παραπάνω μηχανισμών πρέπει να καθαριστούν και να λιπανθούν.

Έλεγχος και συντήρηση του χειριστηρίου:
Τα χειριστήρια πρέπει να ανοιχτούν, να καθαριστούν και ελεγχθεί η λειτουργία του μηχανισμού ταχυτήτων και γκαζιού. Η λίπανση των κινητών μερών με ειδικό γράσο και ο ψεκασμός του συνόλου με αντιδιαβρωτικό σπρέι είναι απαραίτητα. Οι ντίζες των χειριστηρίων πρέπει να ελεγχθούν με προσοχή και να αντικατασταθούν, αν υπάρχουν σοβαρές φθορές στο εξωτερικό προστατευτικό περίβλημα, γιατί υπάρχει κίνδυνος σύντομα να κολλήσουν. Οι ντίζες γενικά δεν συντηρούνται, εκτός από τα άκρα που πάνε στο χειριστήριο και στη μηχανή, τα οποία πρέπει να καθαρίζονται και να λιπαίνονται με ειδικό γράσο.

Έλεγχος και συντήρηση των οργάνων και των καλωδιώσεων της μηχανής:
Όλα τα όργανα που ανήκουν στη μηχανή πρέπει να ελεγχθούν για την καλή λειτουργία τους. Ένα Χαλασμένο όργανο (π.χ. βραχυκυκλωμένο) μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο κύκλωμα φόρτισης της μηχανής ή και λάθος ενδείξεις στα άλλα όργανα. Όλες οι επαφές των οργάνων και οι ακροδέκτες που συνδέονται με αυτές τις επαφές πρέπει να καθαριστούν από οξειδώσεις και να ψεκαστούν με αντιδιαβρωτικό σπρέι. Όλες οι βίδες και τα παξιμάδια των επαφών πρέπει να είναι καλά σφιγμένα και ασφαλισμένα με ροδέλες ασφαλείας για να μη λασκάρουν με τους κραδασμούς. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν ροδέλες ή παξιμάδια ασφαλείας, καλό είναι να βάλλουμε λίγο χρώμα στο υπόλοιπο της βίδας που εξέχει, αφού έχουμε σφίξει το παξιμάδι. Τα βύσματα με τα οποία συνδέονται μεταξύ τους οι διάφορες "πλεξούδες" καλωδίων, της μηχανής, του χειριστηρίου, των οργάνων, της μπαταρίας κλπ. πρέπει να ανοιχτούν, να καθαριστούν και, πριν να ξανακλείσουν, να ψεκαστούν με ειδικό αντισκωριακό σπρέι για ηλεκτρολογική χρήση.

Τα όσα είπαμε μέχρι εδώ σίγουρα εξασφαλίζουν την καλή λειτουργία, τουλάχιστον της μηχανής και του εξοπλισμού που έχει σχέση με την  κίνηση του σκάφους.

Υπάρχουν όμως πολλά ακόμη για τα οποία θα πρέπει να φροντίσουμε πολύ πριν το σκάφος μας ξαναβρεθεί στη θάλασσα και τα οποία είναι σημαντικά γιατί έχουν σχέση με την καλή λειτουργία του συνόλου και με την ασφάλεια μας.  

Ένα μέρος από αυτά είναι π.χ. η ηλεκτρική εγκατάσταση που είναι ανεξάρτητη από τη μηχανή, ή άλλοι βοηθητικοί εξοπλισμοί. Σ΄αυτά όμως θα αναφερθούμε στο επόμενο τεύχος μας.

Πόσοι από εμάς όμως φροντίζουμε να συντηρήσουμε το σκάφος μας μόλις το βγάλουμε από τη θάλασσα και να το προετοιμάσουμε να περάσει χωρίς πρόβλημα το χειμώνα στη στεριά;

Μία βόλτα στα διάφορα Παρκινγκ σκαφών μας δείχνει πως, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις, τα περισσότερα σκάφη δεν έχουν συντηρηθεί και παραμένουν όπως ακριβώς βγήκαν από τη θάλασσα. Και δεν είναι βέβαιο πως, πολλά από εκείνα που έπρεπε να γίνουν από την αρχή, θα γίνουν έστω και την τελευταία στιγμή, πριν το σκάφος ξαναπέσει στη θάλασσα. Η μέχρι τώρα πείρα μας έχει απόδειξη το αντίθετο. Και ότι πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σκάφη κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού οφείλονται είτε στην ελλιπή είτε στην καθυστερημένη συντήρηση τους.

Πάντως, είναι ακόμη καιρός για όσους δεν το έχουν κάνει ακόμη, να φροντίσουν έστω και τώρα, το σκάφος να είναι και τοποθετημένο σωστά στις βάσεις του ή στο τρέιλερ, και να έχει συντηρηθεί όπως πρέπει για να περάσουν μ΄αυτό ευχάριστα το καλοκαίρι.

Απόλλων Αρτέμης

Διαβάστηκε 1932 φορές

Αναζήτηση

Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 84 επισκέπτες και κανένα μέλος

Newsletter

Facebook