Τεχ. Θέματα
Τεχνικά Θέματα

Τα μέλη μας

ΚΤΕΟ και τέλη για τα σκάφη αναψυχής

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

 

Από την Εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 7 Φεβρουαρίου 2011

Μετά τα δίκυκλα τα οποία θα πρέπει να περνούν από ΚΤΕΟ, σειρά φαίνεται πως έχουν και τα σκάφη αναψυχής, θεσμός ο οποίος λειτουργεί στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Tου Γιώργου Ανδρή

andris@pegasus.gr

Οι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής στην Ε.Ε. είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) της προωστικής μηχανής αλλά και του σκάφους, ώστε να τα ασφαλίσουν ή να ανανεώσουν τις άδειες πλόων τους.

Από τον τακτικό τεχνικό έλεγχο των μηχανών στα σκάφη αναψυχής της Ελλάδας θα ελαχιστοποιηθούν τα ναυτικά ατυχήματα που προέρχονται από τεχνικές βλάβες ασυντήρητων κινητήρων, ενώ παράλληλα η «μαύρη» εργασία και η φοροδιαφυγή θα μειωθούν από τον κλάδο, δημιουργώντας επιπλέον έσοδα στα κρατικά ταμεία, καθώς οι κάτοχοι σκαφών αναψυχής θα πρέπει να επισκέπτονται τα νόμιμα συνεργεία ώστε να προμηθευτούν το δελτίο ελέγχου.

Τη θέσπιση τακτικού ελέγχου των μηχανών στα σκάφη υποστηρίζει και το Σωματείο Ελλήνων Τεχνικών Μηχανών Θαλάσσης Μικρών Σκαφών (ΣΕΜΕΞ) μέσω υπομνήματος που έχει καταθέσει στα μέσα Ιανουαρίου προς το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων.

Πάντως, πέραν της θέσπισης τεχνικού ελέγχου στις μηχανές σκαφών αναψυχής, στην κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζουν το ενδεχόμενο να επιβάλλουν Τέλη Κυκλοφορίας σε όλα τα σκάφη αναψυχής τα οποία θα είναι ανάλογα με τα μέτρα ή την ιπποδύναμη της μηχανής.

Αν επιβεβαιωθούν όλα τα παραπάνω, τότε τα δημοσιονομικά έσοδα αναμένεται να αυξηθούν κατά πολλά εκατομμύρια ευρώ, καθώς στην ελληνική επικράτεια υπάρχουν περισσότερα από 220.000 ιδιωτικά σκάφη αναψυχής με μήκος κάτω από 10 μέτρα, ενώ αν συμπεριληφθούν και τα μεγαλύτερα ο αριθμός τους ανέρχεται σε 300.000 σκάφη!

Ακόμη, ωστόσο, δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση, αλλά με δεδομένη την αναζήτηση εσόδων σε όλα τα επίπεδα από την κυβέρνηση είναι πολύ πιθανό τα παραπάνω να υλοποιηθούν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα... Πάντως, η πιθανή επιβολή ετήσιων Τελών στα μικρά σκάφη αναψυχής μπορεί να οδηγήσει πάρα πολλά σε ακινησία, ενώ παράλληλα υπάρχουν απίστευτα γραφειοκρατικά προβλήματα στη διασταύρωση των στοιχείων (χιλιάδες δεν τα δηλώνουν στη φορολογική τους δήλωση), ενώ και το ΣΕΜΕΞ είναι κατηγορηματικά αντίθετο στην επιβολή των ετήσιων Τελών.

Αλλωστε, το πρόσφατο παράδειγμα με την επιβολή τεκμηρίων στα μεγάλα σκάφη έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο πρόβλημα στους ιδιοκτήτες τους, οι οποίοι για να μειώσουν το ύψος του τεκμηρίου επιθυμούν να δηλώσουν μερική ακινησία των σκαφών τους χωρίς όμως να δέχονται τις αιτήσεις τους ούτε στην εφορία αλλά ούτε στα λιμεναρχεία! Το θέμα ουσιαστικά δεν έχει ξεκαθαριστεί και οι αιτήσεις μερικής ακινησίας δεν γνωρίζει κανείς πού πρέπει να κατατίθενται...

Αθέμιτος ανταγωνισμός
SOS εκπέμπει το Σωματείο Ελλήνων Τεχνικών Μηχανών Θαλάσσης Μικρών Σκαφών (ΣΕΜΕΞ) καθώς ο κλάδος τους έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από την οικονομική κρίση, ενώ παράλληλα η «μαύρη» εργασία αποτελεί το μεγαλύτερο «αγκάθι» για τα νόμιμα συνεργεία που δραστηριοποιούνται σε κάθε περιοχή της επικράτειας.

Ωστόσο, με υπόμνημα που απέστειλαν στις 17 Ιανουαρίου του 2011 προς τον υπουργό Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας Γ. Διαμαντίδη επισημαίνουν πως πέραν της οικονομικής κρίσης οι επαγγελματίες του κλάδου πρέπει να αντιμετωπίσουν επιπροσθέτως και τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο οποίος προέρχεται από παρεχόμενες υπηρεσίες «τεχνικών» με μαύρη εργασία, με αφορολόγητες παράνομες ενέργειες και με ανασφάλιστο προσωπικό καταστρατηγώντας κάθε κανονισμό, διαδικασία και νόμο στο όνομα της ανεπάρκειας ελέγχων.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο υπόμνημα προς τον υπουργό: «Στον ελλαδικό χώρο βρίσκονται περίπου 220.000 μικρά σκάφη, εκ των οποίων περισσότερα από 170.000 κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσες και από αυτά μετά βίας εξυπηρετούνται από τα νόμιμα συνεργεία 40.000, με αποτέλεσμα να υπάρχει απίστευτο όργιο μαύρου χρήματος, ανασφάλειας πλόων και βέβαια να τελείται μία κακουργηματική πράξη σε όλα τα επίπεδα για το περιβάλλον και τον τουρισμό».

Η λύση 
Ως μοναδική λύση για το τεράστιο θέμα που έχει προκύψει στην αγορά σκαφών, αλλά και για την επιβίωση των νόμιμων συνεργείων, φαντάζει η θέσπιση καθεστώτος περιοδικού ετήσιου ελέγχου των προωστικών κινητήρων των μικρών σκαφών (κάτω από 12 μέτρα), όπως αυτό ισχύει για όλους τους θερμικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, που εδώ και χρόνια το υπουργείο Συγκοινωνιών και Περιβάλλοντος επιβάλλει την κάρτα καυσαερίων στα οχήματα και πρόσφατα και στα δίκυκλα.

Το ΣΕΜΕΞ θεωρεί αυτονόητη υποχρέωση του υπουργείου σε άρθρο του κανονισμού λιμένος κατά την ανανέωση των αδειών πλόων και αλιείας ή ακόμη και για την ανανέωση του ασφαλιστικού συμβολαίου οι ιδιοκτήτες των μικρών σκαφών να προσκομίζουν πιστοποιητικό καλής λειτουργίας του προωστικού τους κινητήρα στις λιμενικές αρχές. Μάλιστα, σύμφωνα με την πρόταση του ΣΕΜΕΞ, τα πιστοποιητικά καλής λειτουργίας μπορεί να τα χορηγεί το υπουργείο στους τεχνικούς μηχανών θαλάσσης που αποδεδειγμένα ασκούν νόμιμα το επάγγελμα έναντι κάποιου συμβολικού τιμήματος.

Το κόστος του ελέγχου, σύμφωνα με στελέχη του ΣΕΜΕΞ, δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 5 ευρώ ώστε οι καταναλωτές να μην το αντιμετωπίσουν ως ένα αβάσταχτο οικονομικό φορτίο.

Διαβάστηκε 3523 φορές

Αναζήτηση

Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 51 επισκέπτες και κανένα μέλος

Newsletter

Facebook