Τεχ. Θέματα
Τεχνικά Θέματα

Τα μέλη μας

Η επιλογή του ύψους εγκατάστασης μιας εξωλέμβιας σε ταχύπλοα

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(15 ψήφοι)

Το ύψος στο οποίο πρέπει να τοποθετηθεί μία εξωλέμβια μηχανή  στον καθρέφτη ενός οποιουδήποτε σκάφους αποτελεί την πιο σημαντική παράμετρο.  Από το ύψος αυτό εξαρτάται η σωστή εκμετάλλευση της ισχύος, η καλή λειτουργία και οικονομία σε καύσιμο, η ομαλή και ασφαλής πλεύση και βέβαια, η μακροζωία της μηχανής. Στα ταχύπλοα σκάφη, το ύψος εγκατάστασης είναι συνάρτηση της ταχύτητας - και κάποιων άλλων παραμέτρων - και πρέπει να επιλέγεται με μεγάλη προσοχή διότι, σε περίπτωση λάθους εκτίμησης, αντί για τα θετικά αποτελέσματα που επιδιώκουμε, μπορεί να έχουμε πολύ άσχημα αρνητικά αποτελέσματα, ειδικά όταν το σκάφος θα κινηθεί σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Το ύψος στο οποίο θα τοποθετηθεί μία μηχανή στον καθρέφτη ενός σκάφους, καθορίζει στην ουσία τη θέση που θα βρίσκεται η έλικα σε σχέση με τη γάστρα (ή καρένα) του σκάφους, άρα και το βάθος στο οποίο θα λειτουργεί αυτή σε σχέση με την επιφάνεια του νερού. Και επειδή το βάθος αυτό αλλάζει αντιστρόφως ανάλογα με την ταχύτητα, είναι ευνόητο ότι, στα ταχύπλοα σκάφη υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος η έλικα να ξενερίζει στις υψηλές ταχύτητες ή με κυματισμό και να έχουμε ανεπιθύμητες συνέπειες όπως π.χ. βλάβη της ρεβέρσας, βλάβη του κινητήρα, κόψιμο άξονα, κ.α.

Οι προδιαγραφές κάθε μάρκας μηχανής - που δεν διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία – καθορίζουν το ύψος εγκατάστασης μιας εξωλέμβιας μηχανής για κάθε είδους πλωτό και απαιτούν έναν καθρέφτη με ορισμένη κλίση και ύψος, ανάλογα με τη μηχανή που πρόκειται να τοποθετηθεί δηλαδή, κοντή, μακριά, πολύ μακριά κ.λ.π. Δεν θα ασχοληθούμε με την κλίση του καθρέφτη όπου τα πράγματα είναι πολύ απλά. Η κλίση αποτελεί μία σταθερή παράμετρο για όλους τους κατασκευαστές σκαφών οι οποίοι παραδίνουν τα σκάφη με καθρέφτη 13° έως 15° (μοίρες) ως προς την κάθετο (ή 103° έως 105° ως προς την καρένα) για να μπορεί να αλλάζει η κλίση της μηχανής προς τα μέσα (Trim in) ή προς τα έξω (Trim out).

Σε ότι αφορά στα ταχύπλοα σκάφη, όπως αναφέραμε παραπάνω, οι προδιαγραφές καθορίζουν το ύψος εγκατάστασης μιας μηχανής ανάλογα με την προβλεπόμενη μέγιστη τελική ταχύτητα. Η ταχύτητα αυτή αναφέρεται σε πίνακες για κάθε μηχανή χωριστά, σε συνδυασμό με το μέγεθος, το βάρος και την έλικα που πρέπει να χρησιμοποιηθεί.

Βασικά σημεία αναφοράς, για την εγκατάσταση της μηχανής στο επιθυμητό ύψος, είναι η καρένα του σκάφους και η "πλάκα" του ποδιού (ρεβέρσας) της μηχανής, το λεγόμενο Antiventilation Plate που βρίσκεται πάνω από την έλικα και χρησιμεύει για να μην παίρνει αέρα η έλικα. Η θέση μηδέν, από την οποία μετριέται το ύψος εγκατάστασης μιας μηχανής είναι, όταν η "πλάκα και η καρένα του σκάφους βρίσκονται στην ίδια ευθεία. Η θέση μηδέν προβλέπεται για ταχύτητες μέχρι και 45 περίπου κόμβους για όλα ταχύπλοα σκάφη. Για ταχύτητες πάνω από τους 45 κόμβους η θέση της "πλάκας" μπορεί να είναι αρκετά ψηλότερα από την ευθεία της καρένας του σκάφους  και να φθάσει μέχρι και τις 6 ίντσες (15 εκατοστά) όταν μοναδική επιδίωξη μας είναι η μέγιστη τελική ταχύτητα, όπως είναι στα αγωνιστικά σκάφη και η ταχύτητα αυτή προβλέπεται να είναι - με βάση τους πίνακες ή με υπολογισμό - πάνω από 60 και μέχρι 75 Κόμβους. Βέβαια, στην περίπτωση αυτή είναι απαραίτητη και η χρήση ειδικής έλικας.

Όμως, για ποιό λόγο να βάζουμε τη μηχανή όλο και πιο ψηλά όσο μεγαλώνει η ταχύτητα και δεν υπάρχει μία ορισμένη μόνο θέση; Είναι εντελώς αναγκαίο αυτό; Τι πρόκειται να κερδίσουμε και τι πρόκειται να χάσουμε; Πριν κάνουμε μία εκτίμηση, ας δούμε τι αναφέρουν οι προδιαγραφές:

Τα βασικά πλεονεκτήματα:
--- Ανεβάζοντας τη μηχανή ψηλότερα, μειώνεται η αντίσταση του ποδιού μέσα στο νερό και αυξάνεται η ταχύτητα του σκάφους. Η αύξηση αυτή είναι περίπου ένας (1) κόμβος για κάθε 1 ίντσα  (2,5 εκατοστά ανύψωσης της μηχανής από τη θέση μηδέν και για ταχύτητες από 60 κόμβους και άνω). Για ταχύτητες μικρότερες η αύξηση της ταχύτητας είναι αρκετά μικρότερη.
--- Μειώνονται οι ροπές στο σκάφος και στο τιμόνι το οποίο γίνεται πολύ ελαφρύτερο στην οδήγηση διότι ελαττώνεται όγκος του ποδιού που βρίσκεται μέσα στο νερό και είναι τιμόνι του σκάφους.
--- Αποφεύγεται το πολύ σπρέι που δημιουργείται πίσω από το σκάφος στις υψηλές ταχύτητες.

Τα μειονεκτήματα.
--- Με τη μηχανή ψηλότερα υπάρχει φόβος υπερθέρμανσης της μηχανής από έλλειψη νερού ψύξης αφού η εισαγωγή του βρίσκεται στο πόδι.
---Η μηχανή ψηλά δεν ενδείκνυται για βαριά σκάφη. Συχνά, ένα φορτωμένο σκάφος δυσκολεύεται
να πλανάρει.
---Οι στάνταρ έλικες είναι ακατάλληλες και χρειάζεται ειδική υπερσπηλαιωτική έλικα η όποια είναι
πολύ ακριβότερη.
---Αυξάνονται οι κραδασμοί που μειώνουν την άνεση και μπορεί να δημιουργήσουν μηχανικά προβλήματα, όπως λασκάρισμα εξαρτημάτων κ.α.

Από τα όλα παραπάνω βλέπουμε πως το σημαντικότερο πλεονέκτημα τελικά είναι ένα κέρδος σε ταχύτητα, αρκετά μεγάλο στις υψηλές ταχύτητες, μικρότερο στις χαμηλές και με αντίτιμο κάποιο ρίσκο. Θα πρέπει όμως να λάβουμε υπόψη ότι τα ύψη και οι ταχύτητες που αναφέρονται στις προδιαγραφές είναι οριακά και λαμβάνονται κάτω από ιδανικές συνθήκες όπως: Άνεμος : Μηδέν (0) Μποφώρ και Κατάσταση θαλάσσης: Ήρεμη, ύψος κύματος μηδέν (0).

Πρακτικά, τέτοιες ιδανικές συνθήκες δεν υπάρχουν για τα διάφορα σκάφη που κυκλοφορούν στις θάλασσες μας και πολύ λίγα από αυτά μπορούν να αναπτύξουν μέγιστες ταχύτητες μεγαλύτερες των 45 κόμβων, ειδικά δε όταν υπάρχει κυματισμός. Το ύψος τοποθέτησης της μηχανής, για τα κοινά ταχύπλοα σκάφη, θα πρέπει να προσδιορίζεται λοιπόν αφού συνεκτιμηθούν και οι παράμετροι που αφορούν στις καιρικές συνθήκες που επικρατούν συνηθέστερα στην περιοχή των πλόων τους. Δυστυχώς, πολλοί εγκαταστάτες μηχανών, είτε λόγω παρερμηνείας των προδιαγραφών είτε λόγω αδυναμίας εκτίμησης (και συνεκτίμησης) των διαφόρων παραμέτρων, τοποθετούν τις μηχανές σε πολύ μεγάλο, ακόμη και παράλογο ύψος, σε κάθε είδους σκάφος και για οποιαδήποτε χρήση, πιστεύοντας ότι έτσι θα κερδίσουν πολλά μίλια σε ταχύτητα. Αυτό όμως οδηγεί πολύ συχνά, όχι μόνο σε κακή συμπεριφορά του σκάφους, όταν υπάρχει κυματισμός, αλλά και σε σοβαρές  βλάβες της ρεβέρσας ή του κινητήρα.

Στην πράξη αποδεικνύεται ότι, για όλα τα σκάφη με γάστρα με μικρό "V" ή χωρίς, η "πλάκα" πρέπει να είναι στη θέση μηδέν (σε ευθεία με την καρένα),ακόμη και για ταχύτητες πάνω από 45 κόμβους για να μην υπάρχουν προβλήματα πλεύσης ή μηχανικά.  Για σκάφη με βαθύ "V" και για ταχύτητες μέχρι 45 κόμβους η "πλάκα" μπορεί να είναι σε ύψος μισής ίντσας  (1,25 εκατοστά) και για ταχύτητες μεγαλύτερες από 45 κόμβους, αρκεί ένα ύψος 2 ίντσες ( 5 εκατοστά περίπου) που είναι απόλυτα ικανοποιητικό και ασφαλές.

Δεν χρειάζονται  ακροβατισμοί. Το κέρδος δεν είναι τελικά τόσο μεγάλο ώστε να διακινδυνεύει κανείς μία οριακή εγκατάσταση. Αυτή μπορεί να είναι καλή για τα αγωνιστικά σκάφη όπου μόνη επιδίωξη μας είναι ή μέγιστη δυνατή ταχύτητα για περιορισμένο χρόνο και ένας καλός τερματισμός με οποιοδήποτε κόστος.

Απόλλων Αρτέμης

Διαβάστηκε 1785 φορές

Αναζήτηση

Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 179 επισκέπτες και κανένα μέλος

Newsletter

Facebook