Νέα
Νέα

Τα μέλη μας

Σε ακινησία έχουν οδηγηθεί ήδη 844 σκάφη αναψυχής!

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(3 ψήφοι)

Του Γιώργου Ανδρή

Σε πάρκινγκ ή ιδιωτικούς χώρους έχουν οδηγηθεί ήδη 844 ιδιωτικά σκάφη αναψυχής καταθέτοντας οι κάτοχοί τους τις Αδειες Εκτέλεσης Πλόων (κάτι σαν άδειες κυκλοφορίας) ώστε να μην φορολογηθούν για τους υπόλοιπους μήνες του 2011 αλλά και για κάποιους μήνες εντός του 2012 ώστε να μειώσουν στο ελάχιστο το τεκμήριο του σκάφους τους. Αλλωστε ο νόμος πλέον τους το επιτρέπει και ειδικότερα βάσει της ΠΟΛ. 1135/04-10-2010 όλοι οι κάτοχοι σκαφών μπορούν να κάνουν χρήση της “Ακινησίας” ώστε το τεκμήριο που απορρέει να είναι ανάλογο με το χρονικό διάστημα χρήσης του.

Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρει στην “ΗτΣ” ο Διευθυντής της Λιμενικής Αστυνομίας, Πλοίαρχος κ. Παναγιώτη Παρασκευάς: “Εκτιμάται ότι μετά το τέλος της καλοκαιρινής περιόδου και δεδομένης της οικονομικής κατάστασης θα υπάρξει έξαρση του φαινομένου της ακινησίας που εφαρμόζεται για πρώτη φορά. Ωστόσο οι κάτοχοι σκαφών αναψυχής θα πρέπει να γνωρίζουν πως οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς και τα πρόστιμα αυστηρά ενώ παράλληλα στοιχειοθετείται δικογραφία για ψευδή φορολογική δήλωση και ενημερώνεται η αρμόδια εφορία.”.
Πάντως αν κάποιος ιδιοκτήτης σκάφους 15 μέτρων με χώρους ενδιαίτησης το χρησιμοποιήσει μόνο δύο μήνες το καλοκαίρι το τεκμήριο που αναλογεί σε αυτό το διάστημα είναι μόλις 12.166 ευρώ έναντι 73.500 ευρώ που θα ήταν αν το χρησιμοποιούσε και τους 12 μήνες.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς σκαφών το συγκεκριμένο μέτρο έδωσε μια φορολογική ανάσα στους ιδιοκτήτες σκαφών όπως επίσης και στις πωλήσεις στον κλάδο καθώς όπως είναι γνωστό στα σκάφη δεν υπάρχουν ετήσια Τέλη όπως στα αυτοκίνητα παρά μόνο η ανανέωση της άδειας πλόων κάθε 8ετία...
Αντίθετα όμως στην αγορά αυτοκινήτου επειδή δεν  υπάρχει καμία ανάλογη πρόβλεψη αν ο κάτοχος κάποιου ΙΧ επιθυμεί να το θέσει σε προσωρινή ακινησία για να το κυκλοφορήσει θα πρέπει να καταβάλλει ολόκληρο το ποσό των Τελών Κυκλοφορίας και όχι μέρος αυτού!

Κλέφτες και αστυνόμοι
Σαφάρι έχουν ξεκινήσει οι λιμενικοί όλης της χώρας μετά από εντολή του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος Αντιναύαρχου κ. Κ. Σούλη, ώστε να “τσακώσουν” τους παραβάτες ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής και κυρίως υπερπολυτελών γιοτ οι οποίοι για να μην πέσουν στην “τσιμπίδα” των υψηλών τεκμηρίων τα έχουν ήδη δηλώνει σε ακινησία!
Ωστόσο παρά την έλλειψη προσωπικού που εμφανίζουν τα κατά τόπους λιμεναρχεία μετά τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν στο σύνολο των 844 σκαφών μόλις 2 δεν βρίσκονταν στο δηλωθέντα χώρο.
Σύμφωνα  με στελέχη του λιμενικού σώματος το θέμα της ακινησίας σκαφών δεν το γνωρίζει η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών και εκτιμούν πως τους επόμενους μήνες οι αιτήσεις ακινησίας θα προσκομίζονται κατά χιλιάδες εξαιτίας της υπερβολικής αύξησης των τεκμηρίων διαβίωσης.
Επίσης αν κάποιος έχει δηλώσει το σκάφος του σε ακινησία και βρίσκεται στο πάρκινγκ κατά τον έλεγχο κανείς δεν μπορεί να βάλει το χέρι του στην φωτιά πως ο συγκεκριμένος ιδιοκτήτης δεν θα πάει μια βόλτα έστω και χωρίς χαρτιά ...
Πάντως το θέμα των ιδιοκτητών πολυτελών σκαφών αναψυχής απασχολεί την κυβέρνηση εδώ και πολλούς μήνες και κυρίως τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών καθώς και κατά το παρελθόν χιλιάδες σκάφη είχαν χαρακτηριστεί “επαγγελματικά” χωρίς βέβαια να είναι ώστε οι κάτοχοί τους να μπορούν να ξεφεύγουν των φόρων και του κόστους χρήσης.
Αλλωστε ένα επαγγελματικό σκάφος δεν καταβάλλει το ίδιο μίσθωμα με ένα αντίστοιχο ιδιωτικής χρήσης στις μαρίνες που σε κάποιες περιπτώσεις το μηνιαίο μίσθωμα διαφέρει έως και πολλές χιλιάδες ευρώ!

Ακινησία και με το νόμο...
Τελικά μπορεί το κράτος να κυνηγά ανελέητα τη φοροδιαφυγή ωστόσο πάντα υπάρχουν κάποια παραθυράκια στο νόμο ή δημιουργούνται ώστε κάποιοι κάνοντας χρήση να μπορούν να φοροδιαφεύγουν. Μάλιστα στην περίπτωση ακινησίας των σκαφών αναψυχής οι ιδιοκτήτες τους μπορούν να τα κυκλοφορούν έστω και λίγες ημέρες το καλοκαίρι προσκομίζοντας στην φορολογική τους δήλωση μόνο το ποσοστό του τεκμηρίου που τους αναλογεί ενώ τον υπόλοιπο χρόνο εξαιτίας της ακινησίας τα σκάφη δεν αποτελούν τεκμήριο. Ειδικότερα βάσει της ΠΟΛ 1135/4-10-2010 “Αναγνωρίζεται πλέον η ακινησία για τα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης. Για την απόδειξη του χρόνου ακινησίας πρέπει να συνυποβάλλεται με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος βεβαίωση της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής για το ακριβές χρονικό διάστημα (χρόνος έναρξης και λήξης ακινησίας ή συνέχιση της ακινησίας κατά την 31η Δεκεμβρίου του έτους), που θα προκύπτει από τις αντίστοιχες καταχωρήσεις σε σχετικό βιβλίο που θα τηρείται από αυτή¨.
Η διαδικασία είναι απλή καθώς με αίτηση κατατίθεται η Άδεια Εκτέλεσης Πλόων ή το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης, ανάλογα με ποιο πιστοποιητικό αξιοπλοϊας είναι εφοδιασμένο το σκάφος/πλοίο. Με αίτηση επίσης θα ζητείται, μετά πάροδο συγκεκριμένου, κατά την κρίση του ιδιοκτήτη, χρονικού διαστήματος, η χορήγηση της σχετικής βεβαίωσης στην οποία θα αναγράφονται οι ημερομηνίες έναρξης-λήξης της ακινησίας.

Τρεχαντήρια, αγωνιστικά ή επαγγελματικά
Κάποιοι ιδιοκτήτες που δεν επιθυμούν να θέσουν σε ακινησία τα σκάφη τους έχουν ανακαλύψει άλλα “παραθυράκια” του νόμου ώστε να γλιτώσουν πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ από την εφορία παρά τους συνεχείς ελέγχους του ΣΔΟΕ. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες τα “τρεχαντήρια” δίνουν και παίρνουν στις μαρίνες ενώ τον τελευταίο καιρό πάρα πολλοί ιδιοκτήτες μηχανοκίνητων στρέφονται στα ιστιοπλοϊκά εξαιτίας της μείωσης του τεκμηρίου κατά 50% ενώ δεν είναι και λίγοι εκείνοι που τα “βαφτίζουν” αγωνιστικά. Επίσης οι παραδοσιακοί “σκαφάτοι” με επιχειρήσεις σε φορολογικούς παραδείσους διατηρούν τα πολυτελή γιοτ τους σε ξένα νηολόγια κερδίζοντας φορολογική ασυλία αλλά και αφορολόγητα καύσιμα!
Τέλος οι κάτοχοι πολυτελών σκαφών που τα διατηρούν ως επαγγελματικά γνωρίζουν πολύ καλά πως τα πολυτελή γιοτ τους δεν λαμβάνονται υπόψη για την αντικειμενική δαπάνη...
Αλλωστε εκατοντάδες είναι οι ιδιοκτήτες Ναυτιλιακών Εταιρειών Πλοίων Αναψυχής (ΝΕΠΑ) με σκάφη τα οποία φορολογούνται χαμηλότερα ως τουριστικά με μόνη υποχρέωση βάσει του νόμου  να ενοικιάζονται 300 ημέρες στην 5ετία χωρίς πλήρωμα και καπετάνιο ενώ αν υπάρχει πλήρωμα και καπετάνιος οι ημέρες ενοικίασης περιορίζονται στις 200...
Οι ΝΕΠΑ, ενοικιάζοντας τυπικά το σκάφος για μερικές δεκάδες ημέρες το χρόνο, μπορούν να εμφανίζουν ελάχιστα έσοδα αλλά σημαντικά φουσκωμένα έξοδα, «ισοσκελίζοντας» τα φορολογικά τους βάρη.
Ειδικότερα στη Μαρίνα του Φλοίσβου από τα 75 πολύ μεγάλα σκάφη με ελληνική σημαία, πάνω από 40 εμφανίζονται ως επαγγελματικά. Η ίδια εικόνα καταγράφεται και σε άλλες μαρίνες της Αττικής, όπως της Ζέας, του Λαυρίου και της Βουλιαγμένης. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες η μεγάλη πλειονότητα των ιδιωτικών σκαφών, που είναι επισήμως επαγγελματικά, φαίνεται να βρίσκεται στα χέρια ελεύθερων επαγγελματιών και στελεχών επιχειρήσεων.

Εκπτώσεις λόγω παλαιότητας
Η αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης από κάθε σκάφος  μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητα του κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από πέντε (5) και μέχρι δέκα έτη (10) από το έτος που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και τριάντα τοις εκατό (30%) αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από δέκα έτη.


Ελληνική παράδοση!
Μειωμένα τεκμήρια 50% απολαμβάνουν οι ιδιοκτήτες σκαφών που προέρχονται από την ελληνική παράδοση. Ειδικότερα αυτά πρέπει να έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο και να ανήκουν στους τύπους τρεχαντήρι, βαρκαλάς, πέραμα, τσερνίκι και λίμπερτυ, που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.

Ζήτω ο ναυταθλητισμός!
Γέμισαν οι μαρίνες “αγωνιστικά” σκάφη κυρίως ιστιοπλοϊκά καθώς βάσει του  του ν.27/1975 με τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου τα ναυταθλητικά σκάφη παντός τύπου, ιστιοφόρα ή κωπήλατα που ανήκουν στους αναγνωρισμένους ναυτικούς Ομίλους ή ναυτικά σωματεία ή σε μέλη τούτων καταχωρημένα στα μητρώα αυτών και προοριζόμενα είτε για την προπόνηση των ναυταθλητών, είτε για την συμμετοχή σε πάσης φύσεως αγώνες και φέροντα την Ελληνική σημαία απαλλάσσονται της φορολογίας που επιβάλλονται σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής!
Για τον χαρακτηρισμό κάποιου σκάφους ως ναυταθλητικού, απαιτείται, έγγραφη βεβαίωση του οικείου ναυτικού ομίλου, ή σωματείου, εγκεκριμένη από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, ότι χρησιμοποιείται για εξάσκηση μέλους και συμμετοχή σε ναυτικούς αγώνες, θεωρημένη από την οικεία Λιμενική Αρχή.

Είδες η ΔΕΗ...
Ανάμεσα στα αθλητικά σωματεία που έχουν συσταθεί διακρίναμε και τον Ιστιοπλοϊκό όμιλο προσωπικού ΔΕΗ ο οποίος ιδρύθηκε το 1982 από εργαζομένους της εταιρείας που ήταν λάτρεις της ιστιοπλοϊας. Ειδικότερα με την απόφαση Α1-Β/Φ05/80  5 Αυγούστου 1982 η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού τους αναγνώρισε ως φίλαθλο Αθλητικό Σωματείο με την επωνυμία Ιστιοπλοϊκός Ομιλος Προσωπικού ΔΕΗ. Σήμερα η δυναμικότητα του ομίλου αγγίζει τα 15 σκάφη!

Δεν τα δηλώνουν!
Οι κάτοχοι ταχυπλόων σκαφών και δη υπερπολυτελών γιοτ γνωρίζουν πολύ καλά την κατάσταση την γραφειοκρατία που επικρατεί μεταξύ των λιμεναρχείων της χώρας και των εφοριών. Το αποτέλεσμα είναι να κυκλοφορούν ανενόχλητοι τα σκάφη τους καθώς οι άδειες πλόων τους είναι σε ισχύ (ανανεώνεται κάθε 8έτη σύμφωνα με το νέο νόμο) χωρίς να τα δηλώνουν στην φορολογική τους δήλωση. Αλλωστε το μόνο πρόβλημα που μπορεί να προκύψει αφορά μόνο στην περίπτωση που επιθυμούν να το πουλήσουν...
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να παραμένουν αδήλωτα χιλιάδες σκάφη αναψυχής και το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ!

Σκάφη “μαϊμούδες”
Ενα ακόμη πολύ σοβαρό θέμα που έχει προκύψει στην ελληνική αγορά σκαφών αφορά σε σκάφη “μαϊμούδες” τα οποία κυκλοφορούν ανενόχλητα στις ελληνικές θάλασσες και οι κάτοχοί τους βέβαια δεν καταβάλλουν κανέναν απολύτως φόρο. Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη του λιμενικού σώματος έχουν εντοπιστεί πάρα πολλά κρούσματα τον τελευταίο καιρό με πιο τρανταχτό εκείνο βάσει του οποίου με 1 μόλις άδεια κυκλοφορούσαν 5 σκάφη στα οποία αναγράφονταν τα ίδια στοιχεία!
Επίσης με τις κλοπές εξωλέμβιων μηχανών να γνωρίζουν πολύ μεγάλη έξαρση κανείς πραγματικά δεν ξέρει αν το σκάφος του έχει νόμιμη ή κλεμμένη μηχανή καθώς τα στοιχεία αναγνώρισης των εξωλέμβιων αναγράφονται σε ένα αυτοκόλλητο ταμπελάκι συνήθως στο πίσω μέρος της εξωλέμβιας το οποίο καταστρέφεται από την αλμύρα της θάλασσας σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλωστε ακόμη και το εν λόγω σκάφος να πέσει σε έλεγχο λιμενικών ούτε εκείνοι μπορούν να διακρίνουν αν η εξωλέμβια είναι πραγματικά αυτή που αναγράφει η άδεια καθώς για να το διαπιστώσουν θα πρέπει να λυθεί ο κινητήρας ώστε να διαπιστωθεί ο αριθμός πλαισίου του που αναγράφεται στο εσωτερικό κάτι που μπορεί να γίνει μόνο σε εξουσιοδοτημένο κατάστημα επισκευής εξωλέμβιων μηχανών...
Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη κάθετης μονάδας (πωλήσεις, ανταλλακτικά, service) των εξωλέμβιων μηχανών Mariner, Mercury, Mercruiser κ. Αναστάσιο Κυριακούδη: “Το θέμα των κλεμμένων εξωλέμβιων μηχανών αποτελεί μάστιγα για ολόκληρο τον κλάδο καθώς το εξωτερικό ταμπελάκι των μηχανών στο οποίο αναγράφεται ο σειριακός αριθμός του κινητήρα φθείρεται ή αντικαθίσταται από άλλο πολύ εύκολα ενώ στο εσωτερικό των μηχανών επίσης υπάρχει ταμπελάκι αυτοκόλλητο ή αλουμινένιο το οποίο επίσης αντικαθίσταται πολύ εύκολα. Ο μόνος τρόπος για να διασφαλιστούν οι κάτοχοι σκαφών είναι πριν προβούν σε οποιαδήποτε αγορά να επισκέπτονται τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία καθώς μόνο πιστοποιημένοι τεχνικοί μπορούν να διαπιστώσουν τη γνησιότητα του κινητήρα. Ο άλλος τρόπος που μπορεί να καταπολεμηθεί το φαινόμενο είναι η δημιουργία ΚΤΕΟ σκαφών στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία ώστε τα σκάφη να ελέγχονται συχνά από πιστοποιημένους τεχνικούς οι οποίοι θα εντοπίζουν αμέσως τις όποιες παρανομίες έχουν πραγματοποιηθεί.”..  


Αναλυτικός πίνακας με σκάφη σε ακινησία ανά την Ελλάδα έως τις 9-9-2011

Λιμεναρχείο Αριθμός σκαφών στο βιβλίο Ακινησία 

Αλεξανδρούπολης 10
Βόλου 32
Ελευσίνας 17
Ηγουμενίτσα 4
Ηρακλείου 3
Θεσσαλονίκης 68
Καβάλας 29
Καλαμάτας 29
Κέρκυρας 8
Λαυρίου 29
Μυτιλήνης 18
Πατρών 19
Πειραιώς 147
Ραφήνας 33
Ρόδου 7
Χαλκίδας 50
Χανίων 4
Χίου 11
Αγ. Νικολάου 1
Αίγινας 13
Αιδηψού 17
Ανδρου 9
Γυθείου 4
Ζακύνθου 19
Θήρας 1
Ιερισσού 10
Ισθμιας 4
Καλύμνου 3
Κατάκολου 17
Κεφαλληνίας 10
Κορίνθου 5
Λέρου 8
Λευκάδας 1
Μυκόνου 5
Μυρινας 1
Ναυπλίου 13
Νεάπολης Βοιων. 9
Πάρου 16
Πόρου 4
Πρέβεζας 9
Ρεθύμνου 5
Σάμου 12
Σκιάθου 5
Σπετσών 2
Στυλίδας 19
Σύρου 7
Αιγίου 4 
Αλιβερίου 4
Αντίκυρας 3
Αταλάντης 2
Γαλαξειδίου 4
Ερμιόνης 7
Ιεράπετρας 6
Ιου 3
Καρύστου 2
Κύμης 8
Λάγους 11
Μήλου 1
Νέων Μουδανιών 25
Πάτμου 3
Πορτοχελίου 13
Σητείας 2
Σκάλας Κατερίνης 8
Σκοπέλου 4
Τήνου 3
Σύνολο 844

Διαβάστηκε 12516 φορές

Αναζήτηση

Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 139 επισκέπτες και κανένα μέλος

Newsletter

Facebook