Νέα
Νέα

Τα μέλη μας

Οι εξωλέμβιες μηχανές και η κατανάλωση #2

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(15 ψήφοι)

Η σχέση της με την εγκατάσταση της μηχανής και την έλικα

Καθώς οι τιμές των καυσίμων πρόκειται να ακολουθήσουν ξανά ανοδική πορεία, λόγω των επικείμενων αυξήσεων του ΕΦΚ αλλά και του ΦΠΑ, καλό θα είναι και εμείς να γνωρίσουμε περισσότερα για την κατανάλωση του σκάφους μας και όπου είναι δυνατόν ή περιττή, να την περιορίσουμε. Στο προηγούμενο τεύχος μας παρουσιάσαμε, με αρκετές λεπτομέρειες, το θέμα της κατανάλωσης των ταχυπλόων σκαφών (σκαφών πλαναρίσματος), τονίζοντας ιδιαίτερα πως η μετακίνηση και ειδικά η ταχύτητα στη θάλασσα απαιτούν πολλαπλάσια κατανάλωση σε σχέση με την ξηρά, η οποία μάλιστα αυξομειώνεται με γεωμετρικό ρυθμό όταν αυξομειώνεται η ταχύτητα μας και ότι υπάρχουν διάφορες αιτίες που επηρεάζουν αρνητικά την ταχύτητα και έχουν σαν αποτέλεσμα μια μεγαλύτερη κατανάλωση από την κανονική.

Το άρθρο μας περιλάμβανε παραδείγματα που έδειχναν πώς μικρές μεταβολές της ταχύτητας αντιστοιχούν σε μεγάλες μεταβολές της κατανάλωσης. Σήμερα για να διευκολύνουμε ακόμη περισσότερο τους αναγνώστες μας ώστε να μην χρειάζεται να κάνουν οι ίδιοι διάφορους υπολογισμούς, παρουσιάζουμε τον παρακάτω πίνακα όπου μπορούν να διαβάσουν αμέσως, και τις σχετικές ποσοστιαίες μεταβολές ταχύτητας και  κατανάλωσης ανά ώρα και την αντίστοιχη  πραγματική αύξηση ή μείωση της σε λίτρα ανά μίλι, που μας επιτρέπει να υπολογίσουμε το καύσιμο που χρειαζόμαστε για τις αποστάσεις που θα διανύσουμε.

Semex.gr J3 Pics Item TexnikaThemata 023 ExolemviesKatanalosi2b

Στους παραπάνω πίνακες, οι συντελεστές κατανάλωσης μας δίνουν μία άμεση εικόνα του πόσο περισσότερο ή λιγότερο καταναλώνουμε, σε σχέση με το ποσοστό αύξησης ή μείωσης της ταχύτητας μας, χωρίς να χρειάζεται να κάνουμε  υπολογισμούς με βάση τα ποσοστά. Πολλαπλασιάζοντας με τους συντελεστές τη γνωστή σε κάποια ταχύτητα κατανάλωση, βρίσκουμε την κατανάλωση στη νέα μας ταχύτητα. Οι πίνακες αυτοί ισχύουν βέβαια, μόνο για ταχύπλοα σκάφη που πλανάρουν και μέσα στα όρια ταχύτητας όπου το σκάφος πλαναρισμένο. Στον πίνακα μείωσης ταχύτητας και κατανάλωσης θεωρήσαμε λογικό να σταματήσουμε σε μέγιστο ποσοστό μείωσης 70% διότι μεγαλύτερο ποσοστό δεν θα είχε νόημα αφού θα οδηγούσε σε ταχύτητα κάτω από τα όρια πλαναρίσματος ακόμη και αν ξεκινάγαμε τον υπολογισμό μας από  πολύ υψηλή για συνηθισμένα ταχύπλοα σκάφη ταχύτητα. Ξεκινώντας π.χ. από μία ταχύτητα 50 κόμβων ανά ώρα, μία μείωση 70% μας δίνει 15 κόμβους. Η ταχύτητα αυτή είναι ήδη λίγο κάτω από τα όρια πλαναρίσματος. Σχετικά με την κατανάλωση, εάν η μηχανή μας ήταν 200 ίππων και έκαιγε 66 λίτρα την ώρα, στο μίλι θα έκαιγε 66 / 50 = 1.32 λίτρα. Μειώνοντας την ταχύτητα κατά 70%, δηλαδή στους 15 κόμβους η κατανάλωση μας θα είναι 1,32 Χ 0,249 = 0,33 λίτρα ανά μίλι, με αντίστοιχη αύξηση, βέβαια, του χρόνου πλεύσης.

Αν θέλουμε να μάθουμε και πόση ιπποδύναμη θα χρησιμοποιούσαμε στην ταχύτητα των  15 κόμβων αυτό είναι παρά πολύ απλό αφού η κατανάλωση είναι ανάλογη της ιπποδύναμής. Θα είχαμε δηλαδή 200 Χ 0,0751 = 15 ίππους. Βέβαια ο πίνακας μπορεί να χρησιμοποιηθεί παίρνοντας σαν αρχική ταχύτητα υπολογισμού οποιαδήποτε ταχύτητα, μεγαλύτερη ή μικρότερη των 50 κόμβων. Οι πίνακες αυτοί μπορούν να μας βοηθήσουν να κάνουμε σημαντική οικονομία καυσίμου, επιλέγοντας ανάλογα την ταχύτητα του σκάφους μας, ανεξάρτητα από το πόσο τέλεια ή όχι είναι η όλη εγκατάσταση μας και αν αυτή αξιοποιεί αποτελεσματικά την ιπποδύναμη που διαθέτουμε ώστε να έχουμε τη μέγιστη δυνατή απόδοση.

Υπάρχουν όμως, όπως τονίσαμε και αιτίες για τις οποίες το σκάφος μας δεν έχει την απόδοση που θα έπρεπε να έχει και αυτό μεταφράζεται βέβαια σε μεγαλύτερη κατανάλωση ανά μίλι διαδρομής. Με την  προϋπόθεση ότι η μηχανή λειτουργεί σωστά και αποδίδει την ιπποδύναμη της, οι παρακάτω αιτίες μιας μειωμένης απόδοσης είναι αρκετά συχνές:

-- Η αντικανονική εγκατάσταση της μηχανής.
-- Η λάθος επιλογή της έλικας και η κακή κατάσταση της κατά τη διάρκεια της χρήσης.
-- Η κακή ποιότητα και κατάσταση της γάστρας του σκάφους.

Η εγκατάσταση της μηχανής:
Η εγκατάσταση της μηχανής  - ή των μηχανών - σε ένα σκάφος, σε συνδυασμό με την επιλογή της κατάλληλης έλικας, αποτελούν δύο από τους σημαντικότερους παράγοντες που συνδέονται με τις επιδόσεις και την κατανάλωση. Σε προηγούμενα τεύχη μας  είχαμε γράψει λεπτομερώς για την εγκατάσταση εξωλεμβίων μηχανών σε ταχύπλοα σκάφη. Δεν είναι απαραίτητο να το επαναλάβουμε εδώ, πρέπει όμως να επισημάνουμε πως αρκετοί "εγκαταστάτες" μηχανών, για διάφορους λόγους, δεν ακολουθούν ή παραβιάζουν τις προδιαγραφές  των κατασκευαστών των μηχανών, παρά το γεγονός ότι αυτές είναι και οι μόνες έγκυρες και αξιόπιστες αφού είναι αποτέλεσμα πολυετών μελετών και δοκιμών που αποβλέπουν στη μέγιστη απόδοση των μηχανών με τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση τους. Πολλές εγκαταστάσεις παρουσιάζουν εξαιρετικά μεγάλες αποκλίσεις από τις προδιαγραφές αυτές με αποτέλεσμα να δημιουργούνται διάφορα προβλήματα μεταξύ των οποίων και η αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Οι προδιαγραφές των κατασκευαστών των μηχανών αναφέρονται λεπτομερώς, τόσο στον τρόπο όσο και στο ύψος εγκατάστασης των σε σχέση με την ιπποδύναμη τους, το βάρος, το μέγεθος και το είδος του σκάφους και την προβλεπόμενη ταχύτητα του. Οι πιο πολλές και μεγάλες αποκλίσεις από τις προδιαγραφές, έχουν σχέση με το ύψος εγκατάστασης των μηχανών. Πολλές μηχανές, με την επιδίωξη μιας (ελάχιστα) μεγαλύτερης ταχύτητας τοποθετούνται υπερβολικά ψηλά από τους εγκαταστάτες τους, αγνοώντας πως θετικό αποτέλεσμα μπορεί να υπάρξει μόνο σε απόλυτα ήσυχη (πότε;) θάλασσα, κάτι αρκετά σπάνιο. Η θάλασσα είναι συνηθέστερα ταραγμένη και τότε το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Υπάρχουν και περιπτώσεις  που οι μηχανές τοποθετούνται  χαμηλότερα από το κανονικό. Και στις δύο περιπτώσεις πάντως, η μέση απόδοση είναι μειωμένη και επιβαρύνεται η κατανάλωση. Έχουμε αποκλίσεις και στον τρόπο εγκατάστασης μηχανών. Σε πολλά σκάφη οι μηχανές δεν τοποθετούνται κατευθείαν στον καθρέφτη αλλά σε πρόσθετες βάσεις, ή προσθήκες στο σκάφος, που δεν προβλέπονται από τις προδιαγραφές. Οι εγκαταστάσεις αυτού του είδους είναι κατώτερης απόδοσης γενικά.

Όποιος και αν είναι ο εγκαταστάτης μιας μηχανής, είτε κατασκευαστής σκαφών, είτε τεχνικός σέρβις ή άλλος, η εγκατάσταση πρέπει να είναι οπωσδήποτε σύμφωνη με τις προδιαγραφές, να ελέγχεται και να εγκρίνεται σαν κατάλληλη από την εταιρεία που διαθέτει τη μηχανή. Ένας έλεγχος, αναθεώρηση και βελτίωση της εγκατάστασης του σκάφους μας, ακόμη και τώρα, είναι δυνατή. Αυτό θα βοηθούσε, πέρα από το θέμα της κατανάλωσης, και στη βελτίωση της γενικής συμπεριφοράς του σκάφους.

Η επιλογή και η κατάσταση της έλικας:
Η έλικα αποτελεί, στην κυριολεξία, την ψυχή του σκάφους και της μηχανής μας και για αυτό η σωστή επιλογή της πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά, ανεξάρτητα από την καλή ή κακή ποιότητα του σκάφους ή της εγκατάστασης μας. Μία κακή επιλογή μπορεί να καταδικάσει, ακόμη και ένα εξαιρετικό σκάφος και μία τέλεια μηχανή, σε μειωμένες επιδόσεις και μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Η έλικα πρέπει πάντα να επιλέγεται  και να δοκιμάζεται την εποχή που θα χρησιμοποιείται το σκάφος και με το φορτίο με το οποίο θα κινείται συχνότερα. Με την έλικα αυτή, η μηχανή θα πρέπει να πιάνει οπωσδήποτε το μέγιστο των στροφών της - ή λίγο παραπάνω - στις οποίες αποδίδει την ισχύ που αναφέρει ο κατασκευαστής της.

Η έλικα που επιλέγεται άνοιξη, φθινόπωρο ή χειμώνα, με μέτριες θερμοκρασίες και μειωμένη υγρασία, δεν είναι κατάλληλη για χρήση το καλοκαίρι, εκτός κι' αν η μηχανή μας είναι με υπερτροφοδότηση και ενδιάμεση ψύξη, πράγμα όχι πολύ συνηθισμένο - ακόμη - στις εξωλέμβιες.

Το καλοκαίρι, λόγω της υψηλής θερμοκρασίας του αέρα και της αυξημένης υγρασίας, η μηχανή υπολείπεται της ιπποδύναμης της και το βήμα της έλικας, που επιλέξαμε τις άλλες εποχές, είναι υπερβολικό, με αποτέλεσμα την υπερφόρτιση της μηχανής, τη μείωση των στροφών και της απόδοσης και την αύξηση της κατανάλωσης. Επειδή η διαφορά ισχύος και απόδοσης μπορεί να υπερβαίνει και το15% από χειμώνα σε καλοκαίρι, εάν το σκάφος μας χρησιμοποιείται όλες τις εποχές, καλό θα είναι να επιλέγουμε μία έλικα για κάθε εποχή. Το καλοκαίρι να χρησιμοποιούμε την έλικα με το μικρότερο βήμα και τις άλλες εποχές αυτή με το μεγαλύτερο. Σοβαρή  επιβάρυνση στην απόδοση  και την κατανάλωση  μπορεί να έχει και μία έλικα κτυπημένη, παραμορφωμένη, ή με διαβρώσεις. Ακόμη και πολύ μικρά χαράγματα ή ανωμαλίες στην οδηγό ακμή της έλικας  μπορεί να μας δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα σπηλαίωσης και κραδασμών με  αποτέλεσμα όχι μόνο μία σημαντική μείωση της ταχύτητας του σκάφους μας αλλά και πιθανές βλάβες στη ρεβέρσα και τον άξονα της μηχανής.

Η έλικα πρέπει να βρίσκεται πάντοτε σε άριστη κατάσταση,  με τις επιφάνειες των πτερυγίων κατά το δυνατόν πιο λείες και καθαρές, εάν δεν θέλουμε να πληρώνουμε σε κάθε μας ταξίδι  ένα μικρό ή μεγάλο ποσό - σαν επιπλέον φόρο ! - σε καύσιμα.

Απόλλων Αρτέμης

Διαβάστηκε 5792 φορές
Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Κλοπή σκάφους OLYMPIC 490 cc Κλοπή μηχανής Yamaha 40hp »

Αναζήτηση

Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 124 επισκέπτες και κανένα μέλος

Newsletter

Facebook